2025-07-23

Nuotolinis darbas – jei iki 2020-ųjų šį darbo modelį savo kasdienybėje taikė retas darbdavys, po pandemijos jis tapo ne tik papildomu „bonusu“, bet ir savaime suprantama, darbuotojų dažnai net reikalaujama sąlyga. Vis dėlto šis išaugęs darbuotojų poreikis ne visada dera su darbdavių lūkesčiais – čia ir kyla dalis šiuolaikinių personalo valdymo problemų. Nors dauguma darbdavių skatina komandą grįžti į biurus ir tikisi, kad visos problemos išsispręs, akivaizdu, jog nėra vienos „sidabrinės kulkos“.
Taigi, ar verta grąžinti darbuotojus į biurus? O darbuotojams – ar verta grįžti? Paanalizuokime naujausių tyrimų atskleistas tendencijas apie darbo organizavimo modelius ir nuotolinio bei hibridinio darbo pliusus ir minusus.

  • Nuotolinis darbas daugeliui darbuotojų – jau ne privilegija, o lūkestis, tačiau tai ne visada dera su darbdavių vizija.
  • Tiek darbuotojai, tiek organizacijos praktikuodamos nuotolinį ar hibridinį darbą gali patirti naudą – didesnį produktyvumą, lankstumą, geresnį darbo-gyvenimo balansą.
  • Kartu išryškėja ir iššūkiai: izoliacija, komunikacijos problemos, perdegimas, sunkumai atskiriant darbą nuo laisvo laiko.
  • Dalis visuomenėje vis dar gajų mitų trukdo matyti nuotolinio darbo potencialą: kad jis tinkamas tik papildomai veiklai, kad trukdo karjerai ar komandiškumui.
  • Norint išvengti nesklandumų būtina aiški nuotolinio darbo politika, reglamentuoti susitarimai ir sąmoningas vadovų bei darbuotojų dialogas.
  • Tvarų balansą padeda sukurti abiejų pusių įsitraukimas, pasitikėjimas ir nuolatinis ryšio palaikymas.

Kada nuotolinis darbas veikia, o kada tampa grėsme?

Nuotolinis darbas arba darbas iš namų vieniems darbuotojams neatsiejamas nuo efektyvumo ir aukštesnės gyvenimo kokybės, o kitiems – dažniau siejasi su stresu, izoliacijos pojūčiu ir neaiškiomis ribomis tarp profesinio bei asmeninio gyvenimo. Dažnai skiriasi ir organizacijų požiūriai: jei vieniems nuotolinis ar hibridinis darbo modelis yra galimybė pritraukti ir išlaikyti talentus bei mažinti veiklos sąnaudas, kiti įžvelgia grėsmes komandinei dvasiai, produktyvumo kontrolei ar rezultatų vertinimui. 

Apžvelkime, kada ir kokiomis sąlygomis nuotolinis darbas gali veikti kaip tvarus sprendimas tiek organizacijai, tiek komandai, o kada jis tampa potencialia grėsme.

Pliusai

Pradėkime nuo pliusų, kuriuos nuotolinis darbas suteikia ir darbuotojui, ir darbdaviui:

  • Geresnis darbuotojų darbo-gyvenimo balansas. Dauguma pastarųjų poros metų tyrimų ir apklausų rodo, kad dalį laiko likdami dirbti iš namų, žmonės sutaupo laiko kelionei į darbą ir tą laiką gali skirti sveikesniam gyvenimo būdui – sportui, maisto gamybai, laiko praleidimui su šeima. 
  • Didinamas produktyvumas. Dalis žmonių įvardija, kad nuotolinis darbas jiems padeda susikaupti geriau ir dirbti produktyviau netrukdomiems kolegų biure.
  • Lankstumas ir autonomija. Darbuotojai šį aspektą įvertino bene labiausiai, o darbdaviai, kurie nesiūlo šių aspektų, yra vertinami prasčiau. 
  • Patrauklesnis darbdavio įvaizdis. 4/5 kandidatų darbo pokalbio metu klausia apie galimybę dirbti hibridiniu / nuotoliniu būdu. 88 % kvalifikuotų darbuotojų sako, kad ieškodami darbo dairosi pozicijų, kurios siūlo lankstumą darbo valandų ir darbo vietos atžvilgiu. Tad ieškantiems darbo vis svarbesnis tampa darbo-gyvenimo balansas.

Žinoma, visi šie pliusai gali virsti ir minusais, jei darbuotojai nėra edukuojami apie nuotolinio darbo grėsmes arba trūksta sąmoningumo. Didžioji dalis tyrėjų sutinka, kad darbas nuotoliniu būdu ar net hibridinis darbo modelis reikalauja papildomų kompetencijų, tokių kaip savarankiški darbo organizavimo įgūdžiai, savidisciplina.

Minusai

Dirbant nuotoliu būtina nepamiršti, kad mūsų psichinei bei fizinei gerovei reikalingas ir judesys, spontaniškas bendravimas su žmonėmis, reguliarios pertraukos. Kai šie aspektai pamirštami, neretai išryškėja ir nuotolinio darbo trūkumai:

  • Izoliacija ir vienatvė. Darbas nuotoliniu būdu gali lemti emocinį atsiskyrimą – sumažėjus kasdieniam socialiniam kontaktui su kolegomis, auga vienatvės jausmas, izoliacija, o kartu – ir psichologinės įtampos rizika.
  • Komunikacijos iššūkiai. Dažniausiai kylantys iššūkiai yra susiję su vidaus komunikacijos perdavimu – kokiomis situacijomis skambiname, kada rašome el. laišką, kada bendraujame kitais kanalais, kaip užtikriname, jog mūsų ištransliuota žinutė tikrai pasiekė tuos komandos narius, kuriuos ji turėjo pasiekti ir t. t.
  • Neaiškios ribos tarp darbo ir asmeninio gyvenimo. Ar ir jūs kiekvieną kartą eidami namuose pro darbo kompiuterį, prisimenate tą vieną užduotį, kurios nesuspėjote padaryti? O gal darbų įkarštyje akys užkliūva už dulkių ant palangės, kurias staiga pasidaro būtina nuvalyti? Kai dirbama ir gyvenama toje pačioje erdvėje, riba tarp darbo ir laisvalaikio valandų dažnai išsitrina.
  • Darbo efektyvumo iššūkiai. Darbas namuose tinka ne visiems – kai kurie darbuotojai skundžiasi sunkumais stengiantis susikaupti, išbalansuotu dienos ritmu, o dėl šių iššūkių – ir aukštesniu streso lygiu. 
  • Didesnė perdegimo tikimybė (neribojant nuotolinio darbo). Vėl grįžtame prie izoliacijos, vienatvės pojūčio ir trapios ribos tarp darbo bei asmeninio gyvenimo.
  • Atitolimas nuo komandos. Priklausymo komandai jausmas („belonging“) yra vienas svarbiausių reiškinių mažinantis darbuotojų kaitą. Esant stipriam priklausymo jausmui, kaita gali sumažėti iki 50 %.
  • Sveikatos grėsmės. Nepakankamai pritaikyta darbo aplinka gali ilgainiui sukelti fizinės sveikatos problemų – nuo laikysenos sutrikimų iki regos ar bendro pervargimo.

Nuotolinis darbas: nauda ir trūkumai, išreikšti skaičiais

  • VU Organizacinės psichologijos tyrimų centro atliktas tyrimas (n-490) rodo, kad nuotolinio darbo sėkmė priklauso nuo darbuotojo kompetencijų dirbti nuotoliu ir darbdavio požiūrio į nuotolinį darbą, o 15 valandų per savaitę nuotolinis darbas gali padėti išvengti perdegimo. 
  • 46 % darbuotojų nenorėtų likti toje pačioje darbo vietoje, jei prarastų galimybę dirbti iš namų.
  • Net 81 % darbuotojų nr. 1 prioritetu darbo vietoje laiko nuotolinį darbą (atlyginimas – tik antroje vietoje).
  • 74 % programuotojų pripažįsta, kad darbe iš namų trūksta socialinių ryšių su kolegomis.
  • 23 % darbuotojų, dirbančių nuotoliu, įvardijo neturintys dedikuotos darbo vietos, o net 63 % dirbančių nuotoliu sako neturintys ergonomiškų baldų ir patogios šviesos (15 % dirba nuo sofos ar lovos).
  • 38 % daugiau nuotoliu dirbančių darbuotojų demonstruoja padidėjusį nerimą ir depresiją nei biure dirbantys darbuotojai.
  • Remiantis IBI research tyrimu, 43 % nuotoliu dirbančių darbuotojų minėjo, kad dėl dažnų darbo pertraukimų patiria sumažėjusį produktyvumą ir padidėjusį stresą. Tai dar kartą atskleidžia, koks paradoksalus gali būti darbo našumas – vieniems darbas iš namų leidžia susikaupti ir dirbti geriau, o kitiems tampa papildomu iššūkiu.

Dažniausios klaidingos nuostatos apie nuotolinį darbą

1. Nuotolinis darbas – kliūtis kilimui karjeros laiptais

Tarp dažniausių nuogąstavimų – kad dirbant nuotoliniu būdu sudėtingiau būti pastebėtam ir kilti karjeros laiptais. Manoma, kad vadovai geriau pastebi dirbančius biure, o darbuotojai, pasirinkę likti namuose, lieka šešėlyje. Iš dalies tai gali būti tiesa, jei organizacijoje vis dar vyrauja nepasitikėjimas nuotoliniu darbu, stinga įrankių, leidžiančių matuoti rezultatus, o ne laiką prie ekrano, arba skaitmeninės lyderystės įgūdžių. Kita vertus, vis daugiau įmonių įgyvendina rezultatų grįstą vadybą, kur vertinamas ne fizinis buvimas biure, o darbo kokybė, iniciatyva ir atsakomybė

Tačiau nuotolinis darbas gali tapti kliūtimi, jei darbuotojui trūksta skaitmeninės lyderystės, savilyderystės ar gebėjimo komunikuoti aiškiai virtualioje aplinkoje. Lygiai taip pat vadovai, siekiantys išlaikyti komandų įtrauktį per atstumą, turi gebėti vesti žmones per ekraną, įgalinti ir išgirsti. Todėl organizacijoms svarbu ne tik pasitikėti darbuotojais, bet ir ugdyti tiek jų, tiek vadovų skaitmeninius vadovavimo įgūdžius. Tada karjeros augimo galimybės – nepriklausomai nuo darbo vietos – tampa realios ir prieinamos visiems.

2. Nuotolinis darbas padeda taupyti įmonės resursus

Dalis darbdavių į nuotolinį darbą žvelgia kaip į paprastą būdą sumažinti kaštus – biuro nuomos ar komunalinius mokesčius, transporto išlaidas. Ir tai – visiška tiesa. Tačiau jei organizacija neskiria dėmesio komandos įtraukimui, aukštų komunikacijos standartų palaikymui, reikalingiems darbo įrankiams, emociniam klimatui ar skaitmeninei lyderystei, gali išaugti kiti, dažnai nematomi kaštai. Keletas tokių – tai sumažėjęs darbuotojų įsitraukimas, didesnė darbuotojų kaita.

3. Jei darbuotojai gali rinktis nuotolinį darbą, jie dirbs mažiau efektyviai

Kita dažna darbdavių nuostata – jei žmogui suteikiamos sąlygos dirbti iš namų, jis šią galimybę išnaudos ne darbui, o atsipalaidavimui. Tokia prielaida dažnai tampa pagrindu perteklinei kontrolei: dienos ataskaitoms, mikrovaldymui, nuolatiniam stebėjimui. Deja, tačiau nepasitikėjimas kuria priešingą efektą – mažina darbuotojų motyvaciją, o lygiai taip pat – ir pasitikėjimą organizacija. 

Efektyvumas dirbant nuotoliu negimsta iš kontrolės – jis gimsta iš aiškios struktūros ir pasitikėjimo. Sėkmingai veikiančios komandos investuoja į skaitmeninę lyderystę – gebėjimą vadovauti per ekraną, užtikrinant įsitraukimą, atgalinį ryšį ir savarankiškumą. Kai darbuotojui keliami aiškūs lūkesčiai, suteikiamos reikiamos priemonės bei pasitikėjimas, nuotolinis darbas gali būti ne tik efektyvus, bet ir tvaresnis ilgalaikėje perspektyvoje.

Kaip rodo praktika, nuotolinio darbo iššūkiai dažnai kyla ne dėl paties darbo modelio, o dėl organizacijos ir darbuotojų pasirengimo jam. Pasitikėjimas savo komanda pagrindas, stipri skaitmeninė lyderystė ir aiški struktūra – tai ramsčiai, be kurių net lankstus darbas taps chaotišku.

Teisiniai ir biurokratiniai klausimai

Remiantis naujausia Lietuvos teismų praktika ir Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) rekomendacijomis, nuotolinio darbo organizavimas turi būti ne tik apgalvotas, bet ir aiškiai užfiksuotas raštus. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2024 m. parengta nutartis pabrėžia, kad darbas nuotoliu nėra tik susitarimas tarp darbdavio ir darbuotojo. Tai yra darbo organizavimo forma, kuriai būtini konkretūs ir raštu įtvirtinti principai. Tokią tvarką turėtų sudaryti aiškūs darbo funkcijų aprašai, komunikacijos kanalai, darbo laiko apskaitos modeliai, darbo priemonių naudojimo sąlygos bei išlaidų kompensavimo mechanizmai. Darbdaviai privalo ne tik parengti darbo nuotoliniu būdu tvarką, bet ir tinkamai su ja supažindinti darbuotojus. 

Be formalaus reglamentavimo, tvarkoje rekomenduojama aiškiai apibrėžti ir darbo organizavimo kasdienybę: kokiu dažnumu vyksta susitikimai, per kiek laiko tikimasi atsakymų iš darbuotojų. Pravartu nurodyti ir vadinamąsias „prieinamumo valandas“, kai darbuotojas turi būti pasiekiamas, taip pat naudinga numatyti veiksmų planą techninių nesklandumų atveju, apibrėžti, kas atsakingas už įrangos priežiūrą ar saugumo sprendimus.

Kaip suderinti nuotolinio darbo naudą ir iššūkius?

Nėra universalaus recepto, kaip nuotolinį ar hibridinį darbą paversti visuomet veikiančiu metodu. Tačiau tiek vadovai, tiek darbuotojai gali prisidėti prie to, kad iššūkiai būtų suvaldyti, o privalumai – išnaudoti. Žemiau – trumpas darbų sąrašas, kuris gali padėti abiems pusėms veikti tikslingai siekiant balanso.

Vadovo atsakomybės

  • Edukuoti komandą apie grėsmes ir naudą dirbant nuotoliniu ar hibridiniu modeliu.
  • Investuoti į darbuotojų socialinę, psichologinę ir fizinę gerovę.
  • Labai svarbu – investuoti į komandos priklausymo jausmą, stiprinti komandinę tapatybę. Pasikalbėkime su savo darbuotojais, ar jie jaučiasi įtraukti į organizacijos vidaus gyvenimą, ar jaučia vadovų, komandos palaikymą, ar darbinėje aplinkoje jaučiasi saugiai.
  • Apibrėžti darbo lūkesčius, atsakomybę ir vertinimo kriterijus.
  • Kurti struktūrą, kurioje kiekvienas žino, kur kreiptis.
  • Supažindinti su nuotolinio darbo taisyklėmis.
  • Skatinti įsitraukimą nepriklausomai nuo darbo vietos.

Darbuotojo atsakomybės

  • Laikytis aiškaus darbo ritmo, eiti į pertraukas ir stengtis palaikyti ribą tarp darbo ir asmeninio gyvenimo.
  • Aktyviai dalyvauti komandos veiklose, reaguoti į komunikaciją.
  • Komunikuoti apie kilusius iššūkius, neaiškumus, net emocinę būklę.
  • Pasirūpinti ergonomiška, darbui tinkama aplinka.
  • Inicijuoti pokalbius kilus neaiškumams dėl tikslų ar vaidmens organizacijoje. 
  • Tobulinti savarankiško darbo įgūdžius. 

Pabaigai

Nors visi darbo modeliai turi savų pliusų ir minusų, dar svarbiau suprasti, jog tik per komunikaciją ir diskusijas su savo darbuotojais, didelę dalį minusų mes galime paversti pliusais. Būtent investicija į komandos priklausymo jausmą, mums gali padėti atrasti balansą tarp žmogaus asmeninės ir darbinės gerovės.

Plačiau apie priklausymo jausmą – kituose mūsų įrašuose.

Nuotolinis darbas – tai ne tik komfortas, bet ir atsakomybė – kiekviena organizacija, siekianti tvarumo, turi investuoti į darbuotojų emocinę gerovę, priklausymo jausmą ir perdegimo prevenciją, o komanda – į įgūdžių, neatsiejamų nuo efektyvaus nuotolinio darbo, ugdymą. People Link padeda organizacijoms kurti sąmoningą darbo kultūrą, kurioje darbuotojai jaučiasi matomi ir vertinami nepriklausomai nuo darbo vietos, vadovai geba palaikyti komandą net per ekraną, o nuotolinis darbas tampa ne iššūkiu, bet galimybe augti. Padėsime jūsų komandai išlikti darbingai ir įsitraukusiai!

Mielai atsakysime į Jūsų klausimus bei pagelbėsime edukuojant Jūsų komandas!

Panašūs įrašai

Kokią vertę įmonei kuria geras personalo specialistas?
14 spa 2025

Kokią vertę įmonei kuria geras personalo specialistas?

Personalo specialistas šiandien – tai kur kas daugiau nei asmuo, vertinantis CV ar organizuojantis darbo pokalbius. Šis komandos narys (nepaisant to, ar ji (-s) – laikinas išorinis partneris, ar integrali kolektyvo dalis), yra jungiamoji grandis, kurios dėka žmogiškieji ištekliai ir verslo strategija veikia išvien. Personalo specialistas geba tiksliai apibrėžti reikalingas kompetencijas, parinkti metodus, kurie leidžia […]

Darbdavio įvaizdis
Vadovų paieška: ieškoti patirties ar potencialo?
15 rug 2025

Vadovų paieška: ieškoti patirties ar potencialo?

Vadovų paieška – tai vienas didesnių iššūkių organizacijoms, susiduriančioms su poreikiu formuoti naują komandą bei rasti jos lyderį, pakeisti kitu keliu pasukusį ar įmonės viduje karjeros laiptais pakilusį vadovą. Situacijos nepalengvina ir tai, kad tinkamų kandidatų bazė dažnai gana ribota. Tenka ieškoti netradicinių būdų, kaip pasiekti potencialius vadovus.  O jei vadovų paieška sėkminga ir pavyko […]

Darbdavio įvaizdis
Personalo paieška ir jos optimizavimas: kas šiandien padės darbuotoją rasti greičiau?
25 rugp 2025

Personalo paieška ir jos optimizavimas: kas šiandien padės darbuotoją rasti greičiau?

Ar ir jūs pastebėjote, kad kasmet personalo paieška bei ją iliustruojanti statistika kelia vis daugiau nerimo? Vienais metais girdime apie „tyliąją atsistatydinimo bangą“, kitais – apie kandidatų trūkumą, nuotolinio darbo dilemas ar Z kartos darbo įpročius. Ir atrodo, jog metai iš metų kartojasi ta patirtis, tik vis kitokiu pavadinimu. O realybė tokia – personalo atranka […]

Darbdavio įvaizdis
Ką turite žinoti planuodami karjerą IT srityje
06 rugp 2025

Ką turite žinoti planuodami karjerą IT srityje

IT srities atrankose paskutinius keletą metų buvo jaučiamas lėtesnis tempas. Sektorius augo, bet lėčiau nei iki 2023 m., o ieškomų darbuotojų specializacijų poreikis taip pat smarkiai kito. Nors šiuo metu darbo rinkoje netrūksta CV srautų, įmonės vis dažniau susiduria ne su kandidatų trūkumu, bet su itin siauru kompetencijų atitikimu – kai reikia ne bet kokio […]

Darbo rinkos tendencijos
Dirbtinio intelekto praktinis pritaikymas: įgūdžiai, kurių ieško darbdaviai
14 lie 2025

Dirbtinio intelekto praktinis pritaikymas: įgūdžiai, kurių ieško darbdaviai

Prieš dvejus metus į gyvenimo aprašymą įsirašęs „puikiai moku naudotis ChatGPT“ atrodėte inovatyviai. Šiandien tai naujasis „Microsoft Word“, kurį naudoja praktiškai visi. Dabartinėje darbo rinkoje darbdaviai ieško ne tik apie skirtingus dirbtinio intelekto įrankius girdėjusių, bet ir juos mokančių puikiai pritaikyti specialistų. Dirbtinis intelektas šiandien žengia į skirtingas darbo užduočių dalis – nuo administracinių funkcijų […]

Darbo rinkos tendencijos
HR ir personalo valdymo sistemos transformacija: gyvybiškai svarbios visai organizacijai
16 bir 2025

HR ir personalo valdymo sistemos transformacija: gyvybiškai svarbios visai organizacijai

Personalo valdymo sistemos – ar tai statiška, teorinė funkcija, ar visgi gyvas įmonės organizmas, evoliucionuojantis drauge su kintančiomis darbo rinkos tendencijomis ir darbuotojų lūkesčiais? Atsakymas gana akivaizdus: jau kurį laiką stebime HR funkcijos transformaciją organizacijose. Anksčiau palaikomąja (support) funkcija laikytas HR dabar vis dažniau matomas kaip organizacijoms gyvybiškai svarbus strateginis ramstis.  Ką tai reiškia pačioms […]

Darbo rinkos tendencijos
„Noriu nuoširdaus grįžtamojo ryšio“ – 360 tyrimas organizacijoje
28 bal 2025

„Noriu nuoširdaus grįžtamojo ryšio“ – 360 tyrimas organizacijoje

Vadovai dažnai išreiškia norą gauti nuoširdų grįžtamąjį ryšį apie tai, kaip jiems sekasi, ir ką jie galėtų padaryti geriau. 360 tyrimo formatas būtent ir naudojamas norint surinkti šią informaciją. Šios apklausos tikslas – surinkti kuo daugiau įvairių atsiliepimų iš skirtingų respondentų, kad būtų suteikta išsami vadovo stipriųjų pusių ir vietų tobulėjimui apžvalga. Įtraukti skirtingus suinteresuotuosius […]

Darbo rinkos tendencijos
Onboardingas 2025: personalizuotas kelias į nerašytų įmonės taisyklių pažinimą
28 bal 2025

Onboardingas 2025: personalizuotas kelias į nerašytų įmonės taisyklių pažinimą

Pirmosios dienos naujame darbe gali nulemti viską – ar darbuotojas jausis įsitraukęs, motyvuotas ir pasiruošęs prisidėti prie organizacijos sėkmės, ar pasimetęs, neįvertintas ir galiausiai pradėsiantis dairytis naujų galimybių kitur. 2025-aisiais onboardingas yra daugiau nei formalumas – tai strateginis procesas, kuris personalizuojamas, skaitmenizuojamas ir orientuotas į kultūrinę integraciją. Personalizuotas onboardingas: kiekvienam – pagal poreikius Anksčiau onboardingas […]

Darbo rinkos tendencijos
Klauskite mūsų