2023-09-27

Vis dar didėjanti darbuotojų kaita ir tyliojo atsitraukimo tendencijos gąsdina darbdavius. Dažniausiai įvardinami to kaltininkai yra pasikeitęs darbuotojų požiūris į darbą, Z karta, lyderystės trūkumas, nuotolinis darbas ir pan. Nors dauguma darbdavių siekia pritraukti darbuotojus grįžti į biurus ir tikisi, kad visos problemos išsispręs, tačiau yra akivaizdu, kad nėra vienos “sidabrinės kulkos”. 

Taigi, ar verta grąžinti darbuotojus į biurus? O darbuotojams, ar verta grįžti? Paanalizuokime naujausių tyrimų atskleistas tendencijas apie darbo organizavimo modelius ir nuotolinio bei hibridinio darbo pliusus ir minusus. 

Pradėkime nuo pliusų, kurių yra tikrai ne vienas:

  • Gerinamas darbuotojų darbo – gyvenimo balansas. Dauguma pastarųjų poros metų tyrimų ir apklausų rodo, kad dalį laiko likdami dirbti iš namų, žmonės sutaupo laiko kelionei į darbą ir tą laiką gali skirti sveikesniam gyvenimo būdui – sportui, maisto gamybai, laiko praleidimui su šeima. VU Organizacinės psichologijos tyrimų centro atliktas tyrimas (n-490) rodo, kad nuotolinio darbo sėkmė priklauso nuo darbuotojo kompetencijų dirbti nuotoliu ir darbdavio požiūrio į nuotolinį darbą, o 15 valandų darbas nuotoliu per savaitę gali padėti išvengti perdegimo. 
  • Didinamas produktyvumas. Dalis žmonių įvardina, kad netrukdomi kolegų biure, gali geriau susikaupti ir dirbti produktyviau. 
  • Lankstumas ir autonomija. Darbuotojai šį aspektą įvertino bene labiausiai ir darbdaviai, kurie nesiūlo šių aspektų yra vertinam prasčiau. 
  • Patrauklesnis darbdavio įvazidis. 4/5 kandidatų klausia apie galimybę dirbti hibridiniu/nuotoliniu būdu. 88% kvalifikuotų darbuotojų sako, kad ieškodami darbo ieško pozicijų, kurios siūlo lankstumą darbo valandų ir darbo vietos atžvilgiu. Darbo – gyvenimo balansas tampa prioritetu visų sektorių darbuotojams. 

Tuo pačiu, visi šie pliusai gali virsti ir minusais, jei darbuotojai nėra edukuojami apie nuotolinio darbo grėsmes arba trūksa sąmoningumo.  Didžioji dalis tyrėjų sutinka, kad darbas nuotoliniu būdu reikalauja papildomų kompetencijų, tokių kaip savarankiški darbo organizavimo įgūdžiai, savidisciplina. Dirbant nuotoliu būtina nepamiršti, kad mūsų psichinei ir fizinei gerovei užtikrinti reikia ir pajudėti, ir pabendrauti spontaniškai su žmonėmis, daryti pertraukas ir pan. Taigi, čia pasiekiame minusų dalį:

  • Izoliacija ir vienatvė. 38% daugiau nuotoliu dirbančių darbuotojų demonstravo padidėjusį nerimą ir depresiją nei biure dirbantys darbuotojai. 
  • Komunikacijos iššūkiai. Dažniausiai kylantys iššūkiai yra susiję su vidaus komunikacijos perdavimu – kokiomis situacijomis skambiname, kada rašome el. laišką, kada bendraujame kitais kanalais, kaip užtikriname, jog mūsų ištransliuota žinutė, tikrai pasiekė tuos komandos narius, kuriuos ji turėjo pasiekti ir t.t.
  • Neaiškios ribos tarp darbo ir asmeninio gyvenimo. Ar ir jūs kiekvieną kartą eidami namuose pro darbo kompiuterį, prisimenate tą vieną užduotį, kurios nesuspėjote padaryti?
  • Darbo efektyvumo iššūkiai. Remiantis IBI research tyrimu, 43% nuotoliu dirbančių darbuotojų minėjo, kad dėl darbo pertraukimų susiduria su mažesniu produktyvumu ir padidėjusiu stresu. Kaip matome darbo produktyvumas gali tapti itin paradoksaliu reiškiniu. Tai gali būti ir pliusas, ir minusas, nes žmonės namų aplinkos yra veikiami skirtingai.
  • Didesnė perdegimo tikimybė (neribojant nuotolinio darbo). Vėl grįžtame prie izoliacijos ir vienatvės pojūčio.
  • Komandos atitolimas. Priklausymo komandai jausmas (“belonging”) yra vienas svarbiausių reiškinių mažinantis darbuotojų kaitą. Esant stipriam priklausymo jausmui, kaita gali sumažėti iki 50%. 
  • Sveikatos grėsmės. 23% darbuotojų, dirbančių nuotoliu įvardino neturintys dedikuotos darbo vietos, o net 63% dirbančių nuotoliu sako neturintys ergonomiškų baldų ir patogios šviesos (15% dirba nuo sofos ar lovos). 

Taigi, ir pliusų, ir minusų sąrašai yra gana ilgi, o kai kurie iš jų (pvz.: produktyvumas), skirtingomis sąlygomis gali tapti, tiek teigiamas, tiek neigiamais veiksniais. Taigi, ką daryti organizacijoms, siekiant, atrasti „aukso vidurį“ tarp visų šalių poreikių? Dalinamės keletu mums pasiteisinusių patarimų:

  • Edukuoti komandą apie nuotolinio darbo grėsmes ir naudą dirbant hibridiniu modeliu. 
  • Investuoti į darbuotojų socialinę, psicholiginė ir fizinę gerovę. 
  • Ir labai svarbu – investuoti į komandos priklausymo jausmą. Pasikalbėkime su savo darbuotojais, ar jie jaučiasi įtaukti į organizacijos vidaus gyvenimą, ar jaučia vadovų, komandos palaikymą, ar darbinėje aplinkoje jaučiasi saugiai.

Nors ir svarbu suprasti, jog visi darbo modeliai turi savų pliusų ir minusų, dar svarbiau yra suprasti, jog tik per komunikaciją, per diskusijas su savo darbuotojais, didelę dalį minusų, mes galime paversti pliusais. Būtent investicija į komandos priklausymo jausmą, mums gali padėti atrasti balansą tarp žmogaus asmeninės ir darbinės gerovės.

Plačiau apie priklausymo jausmą kituose mūsų įrašuose. 

Mielai atsakysime į Jūsų klausimus bei pagelbėsime edukuojant Jūsų komandas!

Panašūs įrašai

Ką daryti kritus pardavimams? Patarimai pardavimų vadovams.
21 lap 2023

Ką daryti kritus pardavimams? Patarimai pardavimų vadovams.

Jeigu praėjusiais metais viena iš pagrindinių priežasčių pardavimų vadovų kaitoje buvo negebėjimas dirbti su komanda – ją įtraukti, motyvuoti ir padėti pasiekti rezultatą, tai šiemet šie reikalavimai niekur nedingsta, bet pasipildo nauju – gebėjimu įkvėpti.  Šis trūkumas ypač pasimatė ekonomikai įžengus į sąstingio laikotarpį, kai vadovybės akys sužiuro į pardavimų funkciją, nes būtent jos rankose […]

Darbo rinkos tendencijos
<strong>“Belonging” – naudinga visiems, bet rūpi tik vadovams?</strong>
08 lap 2023

“Belonging” – naudinga visiems, bet rūpi tik vadovams?

Stipresnis darbuotojų priklausymo organizacijai jausmas gali gerinti darbuotojų darbo rezultatus iki 57%, sumažina darbuotojų kaitą iki 50% ir padidina darbuotojų NPS iki 167% sako „Designing the Workforce Experience“ „Deloitte“ tyrimas. Darbuotojams, kurie pasižymi aukštesniu priklausymo jausmu organizacijai 2 kartus dažniau pakeliamas atlyginimas, jie 18 kartų dažniau yra paaukštinami pareigose ir iki 75% sumažėja darbo praleidimas […]

Darbo rinkos tendencijos
<strong>Helovynas kitaip: kas šiemet labiausiai gąsdino personalo atrankų specialistus?</strong>
26 spa 2023

Helovynas kitaip: kas šiemet labiausiai gąsdino personalo atrankų specialistus?

Helovynas – šiurpiausia, labiausiai gąsdinanti, bauginanti metų naktis. Helovyno metu rengiamasi kaukėmis, skaptuojami tamsoje šviečiantys moliūgai, o patekėjus mėnuliui, prie laužo arba žibintuvėlio šviesos, pasakojamos baisios istorijos. Nors mėnulis dar ir nepatekėjo, o ir žibintuvėlio šviesa dieną atrodo be taip baugiai, norime pasidalinti keliomis trumpomis “siaubo” istorijomis, kurios šiemet tikrai ne vienam personalo specialistui kėlė […]

Darbo rinkos tendencijos
HR funkcijos transformacija: iš palaikomosios į gyvybiškai svarbią visai organizacijai
19 spa 2023

HR funkcijos transformacija: iš palaikomosios į gyvybiškai svarbią visai organizacijai

Jau kurį laiką stebime HR funkcijos transformaciją organizacijose. Anksčiau palaikomąja (support) funkciją laikytas HR dabar vis dažniau matomas kaip organizacijoms gyvybiškai svarbus strateginis ramstis. Pastaruosius keletą metų organizacijų dėmesio centre buvo talentų pritraukimas, išlaikymas ir darbuotojų gerovės valdymas. Ir nors tai tebėra itin svarbūs žmogiškųjų išteklių aspektai, matome ir augantį bendrų organizacijos tikslų siekimo poreikį. Verslui […]

Darbo rinkos tendencijos
Testai atrankose: Ar Jūsų kandidatas (-ė) street smart ar book smart?
03 spa 2023

Testai atrankose: Ar Jūsų kandidatas (-ė) street smart ar book smart?

Visai neseniai rinkai pristatėme atnaujintą protinių gabumų skalę VVS/7, kuri patikimai įvertina kandidatų kognityvinius gebėjimus ir padeda suprasti, kaip palyginus su kitais yra išvystyti testą atliekančio asmens kalbos įgūdžiai, kaip jis/ji moka dirbti su skaičiais, kaip naudoja vaizduotę ir mąstymo įgūdžius. VVS/7 suteikia unikalią galimybę įvertinti kandidato arba darbuotojo įgimtą ir gyvenimo eigoje išvystytą intelektą […]

Darbo rinkos tendencijos
Kandidatų atlygio lūkesčių ir tyrimo rezultatų apžvalga 
13 rug 2023

Kandidatų atlygio lūkesčių ir tyrimo rezultatų apžvalga 

Brangūs partneriai, Metų pradžia dar kartą parodė, kad esame stipresni nei manome. Nepaisant prognozuojamo ekonomikos rodiklių kritimo, dauguma mūsų klientų ir toliau sunkiai dirba, kad augintų savo verslus ir tokiu būdu stiprintų ekonomiką. Labai džiaugiamės galėdami Jums padėti augti ir stiprėti. Šio ketvirčio “įžvalglaiškyje” dalinamės mūsų visus rinktų kandidadų motyvacijos aspektų renkantis darbdavį apžvalga. Čia […]

Darbo rinkos tendencijos
<strong>Kontrapasiūlymas atrankoje – kai viskas griūna per vieną akimirką</strong>
19 lie 2023

Kontrapasiūlymas atrankoje – kai viskas griūna per vieną akimirką

Su prieš kurį laiką įvykusiu pokyčiu iš “renkasi organizacija” į “renkasi darbuotojas”, atėjo ir kitas, organizacijas ypatingai jautriai veikiantis veiksnys – kontrapasiūlymai. Nors kartais pasitaiko, jog kandidatai sulaukia kontrapasiūlymų jau pačioje atrankos pradžioje, visgi, kur kas dažniau tai nutinka finaliniuose etapuose, kuomet atrankoje jau yra nueitas labai ilgas kelias. Tai reiškia, jog kontrapasiūlymo atveju organizacijos […]

Darbo rinkos tendencijos
Skaitmenizacijos, robotizacijos ir dirbtinio intelekto poveikis buhalterijos sričiai
11 lie 2023

Skaitmenizacijos, robotizacijos ir dirbtinio intelekto poveikis buhalterijos sričiai

Paskutinį dešimtmetį naujausios technologijos ir skaitmenizacija mus lydi nuolat ir kiekvienoje srityje. Spartūs pokyčiai įtaką daro netgi iš pažiūros pakankamai konservatyvioms darbo rinkos sritims, tokioms kaip buhalterija. Šiandien buhalterio pozicija tampa vis labiau kompleksiškesne, darbuotojai nebe apsiriboja tik labai siauromis darbo funkcijomis, o tai kuria didesnę pridėtinę vertę verslui. Kaip per šį laikotarpį pasikeitė buhalterijos […]

Darbo rinkos tendencijos
Klauskite mūsų