2023-09-27

Vis dar didėjanti darbuotojų kaita ir tyliojo atsitraukimo tendencijos gąsdina darbdavius. Dažniausiai įvardinami to kaltininkai yra pasikeitęs darbuotojų požiūris į darbą, Z karta, lyderystės trūkumas, nuotolinis darbas ir pan. Nors dauguma darbdavių siekia pritraukti darbuotojus grįžti į biurus ir tikisi, kad visos problemos išsispręs, tačiau yra akivaizdu, kad nėra vienos “sidabrinės kulkos”. 

Taigi, ar verta grąžinti darbuotojus į biurus? O darbuotojams, ar verta grįžti? Paanalizuokime naujausių tyrimų atskleistas tendencijas apie darbo organizavimo modelius ir nuotolinio bei hibridinio darbo pliusus ir minusus. 

Pradėkime nuo pliusų, kurių yra tikrai ne vienas:

  • Gerinamas darbuotojų darbo – gyvenimo balansas. Dauguma pastarųjų poros metų tyrimų ir apklausų rodo, kad dalį laiko likdami dirbti iš namų, žmonės sutaupo laiko kelionei į darbą ir tą laiką gali skirti sveikesniam gyvenimo būdui – sportui, maisto gamybai, laiko praleidimui su šeima. VU Organizacinės psichologijos tyrimų centro atliktas tyrimas (n-490) rodo, kad nuotolinio darbo sėkmė priklauso nuo darbuotojo kompetencijų dirbti nuotoliu ir darbdavio požiūrio į nuotolinį darbą, o 15 valandų darbas nuotoliu per savaitę gali padėti išvengti perdegimo. 
  • Didinamas produktyvumas. Dalis žmonių įvardina, kad netrukdomi kolegų biure, gali geriau susikaupti ir dirbti produktyviau. 
  • Lankstumas ir autonomija. Darbuotojai šį aspektą įvertino bene labiausiai ir darbdaviai, kurie nesiūlo šių aspektų yra vertinam prasčiau. 
  • Patrauklesnis darbdavio įvazidis. 4/5 kandidatų klausia apie galimybę dirbti hibridiniu/nuotoliniu būdu. 88% kvalifikuotų darbuotojų sako, kad ieškodami darbo ieško pozicijų, kurios siūlo lankstumą darbo valandų ir darbo vietos atžvilgiu. Darbo – gyvenimo balansas tampa prioritetu visų sektorių darbuotojams. 

Tuo pačiu, visi šie pliusai gali virsti ir minusais, jei darbuotojai nėra edukuojami apie nuotolinio darbo grėsmes arba trūksa sąmoningumo.  Didžioji dalis tyrėjų sutinka, kad darbas nuotoliniu būdu reikalauja papildomų kompetencijų, tokių kaip savarankiški darbo organizavimo įgūdžiai, savidisciplina. Dirbant nuotoliu būtina nepamiršti, kad mūsų psichinei ir fizinei gerovei užtikrinti reikia ir pajudėti, ir pabendrauti spontaniškai su žmonėmis, daryti pertraukas ir pan. Taigi, čia pasiekiame minusų dalį:

  • Izoliacija ir vienatvė. 38% daugiau nuotoliu dirbančių darbuotojų demonstravo padidėjusį nerimą ir depresiją nei biure dirbantys darbuotojai. 
  • Komunikacijos iššūkiai. Dažniausiai kylantys iššūkiai yra susiję su vidaus komunikacijos perdavimu – kokiomis situacijomis skambiname, kada rašome el. laišką, kada bendraujame kitais kanalais, kaip užtikriname, jog mūsų ištransliuota žinutė, tikrai pasiekė tuos komandos narius, kuriuos ji turėjo pasiekti ir t.t.
  • Neaiškios ribos tarp darbo ir asmeninio gyvenimo. Ar ir jūs kiekvieną kartą eidami namuose pro darbo kompiuterį, prisimenate tą vieną užduotį, kurios nesuspėjote padaryti?
  • Darbo efektyvumo iššūkiai. Remiantis IBI research tyrimu, 43% nuotoliu dirbančių darbuotojų minėjo, kad dėl darbo pertraukimų susiduria su mažesniu produktyvumu ir padidėjusiu stresu. Kaip matome darbo produktyvumas gali tapti itin paradoksaliu reiškiniu. Tai gali būti ir pliusas, ir minusas, nes žmonės namų aplinkos yra veikiami skirtingai.
  • Didesnė perdegimo tikimybė (neribojant nuotolinio darbo). Vėl grįžtame prie izoliacijos ir vienatvės pojūčio.
  • Komandos atitolimas. Priklausymo komandai jausmas (“belonging”) yra vienas svarbiausių reiškinių mažinantis darbuotojų kaitą. Esant stipriam priklausymo jausmui, kaita gali sumažėti iki 50%. 
  • Sveikatos grėsmės. 23% darbuotojų, dirbančių nuotoliu įvardino neturintys dedikuotos darbo vietos, o net 63% dirbančių nuotoliu sako neturintys ergonomiškų baldų ir patogios šviesos (15% dirba nuo sofos ar lovos). 

Taigi, ir pliusų, ir minusų sąrašai yra gana ilgi, o kai kurie iš jų (pvz.: produktyvumas), skirtingomis sąlygomis gali tapti, tiek teigiamas, tiek neigiamais veiksniais. Taigi, ką daryti organizacijoms, siekiant, atrasti „aukso vidurį“ tarp visų šalių poreikių? Dalinamės keletu mums pasiteisinusių patarimų:

  • Edukuoti komandą apie nuotolinio darbo grėsmes ir naudą dirbant hibridiniu modeliu. 
  • Investuoti į darbuotojų socialinę, psicholiginė ir fizinę gerovę. 
  • Ir labai svarbu – investuoti į komandos priklausymo jausmą. Pasikalbėkime su savo darbuotojais, ar jie jaučiasi įtaukti į organizacijos vidaus gyvenimą, ar jaučia vadovų, komandos palaikymą, ar darbinėje aplinkoje jaučiasi saugiai.

Nors ir svarbu suprasti, jog visi darbo modeliai turi savų pliusų ir minusų, dar svarbiau yra suprasti, jog tik per komunikaciją, per diskusijas su savo darbuotojais, didelę dalį minusų, mes galime paversti pliusais. Būtent investicija į komandos priklausymo jausmą, mums gali padėti atrasti balansą tarp žmogaus asmeninės ir darbinės gerovės.

Plačiau apie priklausymo jausmą kituose mūsų įrašuose. 

Mielai atsakysime į Jūsų klausimus bei pagelbėsime edukuojant Jūsų komandas!

Panašūs įrašai

Neuroįvairi komanda: kaip atpažinti, padėti ir auginti?
11 bal 2024

Neuroįvairi komanda: kaip atpažinti, padėti ir auginti?

Kovo pabaigoje minėjome tarptautinę neuroįvairovės savaitę. Nors tema jautri ir aktuali, kiek iš tiesų žinome apie tai, kas yra neuroįvairovė ir kaip dirba neuroįvairi komanda? Pirmiausiai išsiaiškinkime pačią savoką. Neuroįvairovė yra skėtinė sąvoka, kuria galime apibūdinti netipiškai veikiančias smegenis. Tai nereiškia kažko labai blogiau, arba labai geriau, tiesiog tokios smegenys turi skirtingą sąveiką su pasauliu. […]

Darbo rinkos tendencijos
4 komunikacijos klaidos atrankose arba kaip nepakišti sau kojos prisitraukus į pokalbį norimą kandidatą
21 kov 2024

4 komunikacijos klaidos atrankose arba kaip nepakišti sau kojos prisitraukus į pokalbį norimą kandidatą

Apie sudėtingą situaciją darbo rinkoje kalbame jau keletą metų iš eilės, tad čia nieko naujo turbūt nepasakysim. Augantys kandidatų* lūkesčiai, didžiulė konkurencija dėl talentų, jų trūkumas ir kiti veiksniai per šiuos metus jau tapo pakankamu galvos skausmu visiems su personalo atrankomis dirbantiems specialistams. Tačiau nors šie veiksniai atrankose tikrai būna apkaltinami dažnai, ne visada būna […]

Darbo rinkos tendencijos
Medaus mėnesio iliuzija – kai naujo darbuotojo „meilė“ pozicijai išblėsta per pirmus mėnesius
27 vas 2024

Medaus mėnesio iliuzija – kai naujo darbuotojo „meilė“ pozicijai išblėsta per pirmus mėnesius

„Trykšta motyvacija/Nori mokytis/Akys pilnos nuostabos/Matosi, kad įdomu/Produktyvumas MAX” – tokius ir panašius apibūdinimus dažnai girdime naujam darbuotojui* tik startavus organizacijoje. Buvome įpratę, kad šis „medaus mėnuo” organizacijoje su nuostabiomis emocijomis tęsdavosi iki metų. Deja, dabar, kur kas dažniau jau praėjus pirmiems keletui mėnesių, o kartais net ir savaičių, klientai grįžta pas mus su nuostaba veide […]

Darbo rinkos tendencijos
HR tendencijos 2024 metams. Ko galime tikėtis šiemet?
08 vas 2024

HR tendencijos 2024 metams. Ko galime tikėtis šiemet?

Prasidėjus naujiesiems metams su savo klientais dalinomės idėjomis, kaip būti žingsniu priekyje. Kasmetinio „People Link“ tendencijų renginio metu „People Link“ partnerė Rūta Ratavičiūtė pristatė pagrindines pasaulines tendencijas personalo valdymo bei paieškos ir atrankos srityse. Dalinamės pagrindinėmis pranešimo mintimis ir idėjomis. Dirbtinis intelektas ir kaip jam pasiruošti? Tai yra viena didžiausių spėlionių ir spekuliacijų sritis – […]

Darbo rinkos tendencijos
Ką daryti kritus pardavimams? Patarimai pardavimų vadovams.
21 lap 2023

Ką daryti kritus pardavimams? Patarimai pardavimų vadovams.

Jeigu praėjusiais metais viena iš pagrindinių priežasčių pardavimų vadovų kaitoje buvo negebėjimas dirbti su komanda – ją įtraukti, motyvuoti ir padėti pasiekti rezultatą, tai šiemet šie reikalavimai niekur nedingsta, bet pasipildo nauju – gebėjimu įkvėpti.  Šis trūkumas ypač pasimatė ekonomikai įžengus į sąstingio laikotarpį, kai vadovybės akys sužiuro į pardavimų funkciją, nes būtent jos rankose […]

Darbo rinkos tendencijos
<strong>“Belonging” – naudinga visiems, bet rūpi tik vadovams?</strong>
08 lap 2023

“Belonging” – naudinga visiems, bet rūpi tik vadovams?

Stipresnis darbuotojų priklausymo organizacijai jausmas gali gerinti darbuotojų darbo rezultatus iki 57%, sumažina darbuotojų kaitą iki 50% ir padidina darbuotojų NPS iki 167% sako „Designing the Workforce Experience“ „Deloitte“ tyrimas. Darbuotojams, kurie pasižymi aukštesniu priklausymo jausmu organizacijai 2 kartus dažniau pakeliamas atlyginimas, jie 18 kartų dažniau yra paaukštinami pareigose ir iki 75% sumažėja darbo praleidimas […]

Darbo rinkos tendencijos
<strong>Helovynas kitaip: kas šiemet labiausiai gąsdino personalo atrankų specialistus?</strong>
26 spa 2023

Helovynas kitaip: kas šiemet labiausiai gąsdino personalo atrankų specialistus?

Helovynas – šiurpiausia, labiausiai gąsdinanti, bauginanti metų naktis. Helovyno metu rengiamasi kaukėmis, skaptuojami tamsoje šviečiantys moliūgai, o patekėjus mėnuliui, prie laužo arba žibintuvėlio šviesos, pasakojamos baisios istorijos. Nors mėnulis dar ir nepatekėjo, o ir žibintuvėlio šviesa dieną atrodo be taip baugiai, norime pasidalinti keliomis trumpomis “siaubo” istorijomis, kurios šiemet tikrai ne vienam personalo specialistui kėlė […]

Darbo rinkos tendencijos
HR funkcijos transformacija: iš palaikomosios į gyvybiškai svarbią visai organizacijai
19 spa 2023

HR funkcijos transformacija: iš palaikomosios į gyvybiškai svarbią visai organizacijai

Jau kurį laiką stebime HR funkcijos transformaciją organizacijose. Anksčiau palaikomąja (support) funkciją laikytas HR dabar vis dažniau matomas kaip organizacijoms gyvybiškai svarbus strateginis ramstis. Pastaruosius keletą metų organizacijų dėmesio centre buvo talentų pritraukimas, išlaikymas ir darbuotojų gerovės valdymas. Ir nors tai tebėra itin svarbūs žmogiškųjų išteklių aspektai, matome ir augantį bendrų organizacijos tikslų siekimo poreikį. Verslui […]

Darbo rinkos tendencijos
Klauskite mūsų