2024-02-27

„Trykšta motyvacija/Nori mokytis/Akys pilnos nuostabos/Matosi, kad įdomu/Produktyvumas MAX” – tokius ir panašius apibūdinimus dažnai girdime naujam darbuotojui* tik startavus organizacijoje. Buvome įpratę, kad šis „medaus mėnuo” organizacijoje su nuostabiomis emocijomis tęsdavosi iki metų. Deja, dabar, kur kas dažniau jau praėjus pirmiems keletui mėnesių, o kartais net ir savaičių, klientai grįžta pas mus su nuostaba veide – „nebesuprantam, kas nutiko, bet, rodos, meilė pozicijai baigėsi“.

Ir iš tiesų, stebime neraminančią tendenciją – atrodo, lyg euforija, kurią turėjo atėję nauji darbuotojai sutrumpėjo drastiškai. O darbdaviai, susidūrę su ta pačia situacija keletą kartų, skuba padaryti ir dažnai klaidingas išvadas, tokias kaip – niekas nebenori dirbti. Galime pasiduoti šiems nelabai džiaugsmą keliantiems jausmams arba pagalvoti, kodėl taip yra ir ką mes kaip darbdaviai galime daryti kitaip.

Yra eilė veiksnių kas šiai dienai lemia sutrumpėjusį „medaus mėnesio” laikotarpį:

  • Atrankos metu, kandidatas manė, kad dirbs kitokį darbą, nei iš tikrųjų;
  • Nesėkmingai įvertinome kandidato motyvaciją;
  • Kandidatas nori greitesnio augimo nei yra galimybių organizacijoje;
  • Įvedimo metu padarėm klaidų: įvedėm per greitai ar per lėtai; tikėjomės, kad čia ir dabar parodys rezultatą; nelabai turėjom laiko pradėti kurti santykį su naujoku.

Kiekvieną iš šių veiksnių imant analizuoti atskirai galime išsivesti taisykles, kurių laikantis įmanoma prailginti medaus mėnesio laiką. Pirma didesnė kategorija – atranka.

Dar iki dabar niekas nėra atradęs vieno teisingo būdo, kuris užtikrintų, kad kiekviena atliekama atranka būtų sėkminga 100%. Kas padeda artėti link sėkmės, tai žiūrėjimas į atrankos procesą kaip sistemą, kur reikia pasivarginti atlikti daugiau nei vieną žingsnį, kad išsiaiškintumėm ar tas kandidatas mums tikrai tinkamas. Mūsų patirtyje, dažniausios daromos klaidos yra šios:

  • Samdos skuba – visada reikia vakar ar užvakar, viskas dega. Todėl kartais griebiamės šiaudo, nes labai skausminga išlaukti to tinkamo kandidato. Pasitaiko ir sėkmingų įdarbinimų, tačiau dažniausiai, visgi, nutinka taip, kad per skubėjimą nepamatom arba praleidžiam nemažai rizikų ir pasirenkam netinkamą kandidatą.
  • Kandidatas nesuprato pozicijos – atrodo visi kalbame tais pačiais žodžiais, bet visgi ne. Pristatant poziciją mūsų, kaip samdančųjų vadovų, atsakomybė įsitikinti, kad kita pusė mus suprato tesingai. Siekiant tai užtikrinti, naudinga praktika yra turėti daugiau nei vieną susitikimą, nusiųsti papildomai darbo pozicijos užduočių aprašymą, na, ir paklausti paties kandidato kaip jis suprato išgirstą darbo pasiūlymą.
  • Įvyko “pirmoji meilė”, užsidedam rožinius akinus ir pradedam girdėti, ką norim girdėti. Kaip pavyzdžiui, kandidatas mini, kad jam svarbu mokymosi galimybės ir augimas, o mes siūlom gana statinę poziciją, bet gal po poros metų būtų įmonoma paaugti. Galvojam, kad kandidatui tiks (tik todėl, kad jis labai labai tinka mums) ir užtikrinam, kad bus augimo pozicijoje, tikrai. Na, ir, žiūrėk, po 6 mėn. kandidato mūsų įmonėje nebėra.
  • Neatsižvelgiam, ar pritaps prie komandos ir organizacijos kultūros, bet dėl gerų techninių kompetencjijų – prisitaikysim. Tokia situacija, kaip rodo praktika, baigiasi standartiniu scenarijumi – organizacija pati atsisveikina su darbuotoju, dažnai, nesibaigus ir bandomajam periodui.
  • Nemokam įvertinti motyvacijos, girdim žodžius, bet nesuvedam į kontekstą. Kandidatas itin motyvuotas dirbti, sakykim, HR srityje. Tiek išgirdome. Bet kodėl? Kas skatina motyvaciją? Ar tik dėl HR srities kandidatas yra motyvuotas? Tai vienas iš subtiliausių atrankoje momentų, kurį išmoksti pastebėti tik per praktiką ir įdėmų klausimąsi.
  • “Gerai per pokalbį suvaibinom, JAUČIU, kad viską atitinka, ko ieškom”. Čia esminis žodis – jaučiu. Samdymas iš jausmo tikrai kartais pasiteisina, negaliu neigti, bet dažniau darbo eigoje pasimato, kad nebūtinai ta turėta nuojauta teisinga, o pirmas įspūdis tikrai gali būti ir apgaulingas.

Antra lemiama kategorija, kodėl naujoko medaus mėnuo trumpėja, tai nepakankamas augimas. Turiu pripažinti, kad kartais nauji žmonės neišlaukia tinkamo laiko, kad suprastų, jog paaugo. Nemažai mūsų atrankoje dalyvaujančių kandidatų, būtent tai ir nurodo kaip vieną iš priežasčių, kodėl nusprendė ieškotis naujos darbo vietos.

Tai ką mums, organizacijoms, o tiksliau vadovams daryti su šia informacija? Visų pirma apsišarvuojam kantrybe ir pasiruošiam metus laiko dirbant su nauju komandos nariu dėti fokusą mokymuisi ir augimui. Vadinasi atkreipti dėmesį kaip tas žmogus per mėnesį, ketvirtį ar pusmetį paaugo, ko išmoko, kokį rezultatą pasiekė. Svarbu prisiminti, jog augimas nebūtinai vyksta pakeitus poziciją – galbūt mūsų naujasis komandos narys išmoko kažką naujo, pritaikė savo turėtas žinias, ar pradėjo darbą atlikti efektyviau – visa tai irgi yra augimo indikatoriai. Mums, kaip vadovams, kalbantis su nauju žmogumi yra svarbu atkreipti dėmesį į šiuos veiksnius ir padėti pamatyti progresą.

Rinkos tendencijos tokios, kad šis trumpėjantis medaus mėnesio laikotarpis niekur nedings. Todėl, jei norime, kad naujas darbuotojas būtu įsitraukęs ir išliktų įmonėje, kur kas ilgiau nei apima bandomasis periodas, teks mums, darbdaviams, padirbėti papildomai. Laikas pamiršti, jog “meilė” darbui yra tik žmogaus atsakomybė. Keiskime šį požiūri į abipuse atsakomybe grindžiamus santykius, kur abiejų pusių pagrindinis tikslas yra ilgalaikis bendradarbiavimas. Užtikrinę tvirtus 50 procentų iš savo pusės, kur kas lengviau atrasime likusią dalį tvarių santykių link.

*Sąvokas „darbuotojas“/„kandidatas“/„komandos narys“ naudojame bendrine prasme, apimant skirtingų lyčių darbuotojus.

Asocijuota partnerė

Dovilė Baltramiejūnaitė

+370 610 22553 

dovile@peoplelink.lt

Panašūs įrašai

Neuroįvairi komanda: kaip atpažinti, padėti ir auginti?
11 bal 2024

Neuroįvairi komanda: kaip atpažinti, padėti ir auginti?

Kovo pabaigoje minėjome tarptautinę neuroįvairovės savaitę. Nors tema jautri ir aktuali, kiek iš tiesų žinome apie tai, kas yra neuroįvairovė ir kaip dirba neuroįvairi komanda? Pirmiausiai išsiaiškinkime pačią savoką. Neuroįvairovė yra skėtinė sąvoka, kuria galime apibūdinti netipiškai veikiančias smegenis. Tai nereiškia kažko labai blogiau, arba labai geriau, tiesiog tokios smegenys turi skirtingą sąveiką su pasauliu. […]

Darbo rinkos tendencijos
4 komunikacijos klaidos atrankose arba kaip nepakišti sau kojos prisitraukus į pokalbį norimą kandidatą
21 kov 2024

4 komunikacijos klaidos atrankose arba kaip nepakišti sau kojos prisitraukus į pokalbį norimą kandidatą

Apie sudėtingą situaciją darbo rinkoje kalbame jau keletą metų iš eilės, tad čia nieko naujo turbūt nepasakysim. Augantys kandidatų* lūkesčiai, didžiulė konkurencija dėl talentų, jų trūkumas ir kiti veiksniai per šiuos metus jau tapo pakankamu galvos skausmu visiems su personalo atrankomis dirbantiems specialistams. Tačiau nors šie veiksniai atrankose tikrai būna apkaltinami dažnai, ne visada būna […]

Darbo rinkos tendencijos
HR tendencijos 2024 metams. Ko galime tikėtis šiemet?
08 vas 2024

HR tendencijos 2024 metams. Ko galime tikėtis šiemet?

Prasidėjus naujiesiems metams su savo klientais dalinomės idėjomis, kaip būti žingsniu priekyje. Kasmetinio „People Link“ tendencijų renginio metu „People Link“ partnerė Rūta Ratavičiūtė pristatė pagrindines pasaulines tendencijas personalo valdymo bei paieškos ir atrankos srityse. Dalinamės pagrindinėmis pranešimo mintimis ir idėjomis. Dirbtinis intelektas ir kaip jam pasiruošti? Tai yra viena didžiausių spėlionių ir spekuliacijų sritis – […]

Darbo rinkos tendencijos
Ką daryti kritus pardavimams? Patarimai pardavimų vadovams.
21 lap 2023

Ką daryti kritus pardavimams? Patarimai pardavimų vadovams.

Jeigu praėjusiais metais viena iš pagrindinių priežasčių pardavimų vadovų kaitoje buvo negebėjimas dirbti su komanda – ją įtraukti, motyvuoti ir padėti pasiekti rezultatą, tai šiemet šie reikalavimai niekur nedingsta, bet pasipildo nauju – gebėjimu įkvėpti.  Šis trūkumas ypač pasimatė ekonomikai įžengus į sąstingio laikotarpį, kai vadovybės akys sužiuro į pardavimų funkciją, nes būtent jos rankose […]

Darbo rinkos tendencijos
<strong>“Belonging” – naudinga visiems, bet rūpi tik vadovams?</strong>
08 lap 2023

“Belonging” – naudinga visiems, bet rūpi tik vadovams?

Stipresnis darbuotojų priklausymo organizacijai jausmas gali gerinti darbuotojų darbo rezultatus iki 57%, sumažina darbuotojų kaitą iki 50% ir padidina darbuotojų NPS iki 167% sako „Designing the Workforce Experience“ „Deloitte“ tyrimas. Darbuotojams, kurie pasižymi aukštesniu priklausymo jausmu organizacijai 2 kartus dažniau pakeliamas atlyginimas, jie 18 kartų dažniau yra paaukštinami pareigose ir iki 75% sumažėja darbo praleidimas […]

Darbo rinkos tendencijos
<strong>Helovynas kitaip: kas šiemet labiausiai gąsdino personalo atrankų specialistus?</strong>
26 spa 2023

Helovynas kitaip: kas šiemet labiausiai gąsdino personalo atrankų specialistus?

Helovynas – šiurpiausia, labiausiai gąsdinanti, bauginanti metų naktis. Helovyno metu rengiamasi kaukėmis, skaptuojami tamsoje šviečiantys moliūgai, o patekėjus mėnuliui, prie laužo arba žibintuvėlio šviesos, pasakojamos baisios istorijos. Nors mėnulis dar ir nepatekėjo, o ir žibintuvėlio šviesa dieną atrodo be taip baugiai, norime pasidalinti keliomis trumpomis “siaubo” istorijomis, kurios šiemet tikrai ne vienam personalo specialistui kėlė […]

Darbo rinkos tendencijos
HR funkcijos transformacija: iš palaikomosios į gyvybiškai svarbią visai organizacijai
19 spa 2023

HR funkcijos transformacija: iš palaikomosios į gyvybiškai svarbią visai organizacijai

Jau kurį laiką stebime HR funkcijos transformaciją organizacijose. Anksčiau palaikomąja (support) funkciją laikytas HR dabar vis dažniau matomas kaip organizacijoms gyvybiškai svarbus strateginis ramstis. Pastaruosius keletą metų organizacijų dėmesio centre buvo talentų pritraukimas, išlaikymas ir darbuotojų gerovės valdymas. Ir nors tai tebėra itin svarbūs žmogiškųjų išteklių aspektai, matome ir augantį bendrų organizacijos tikslų siekimo poreikį. Verslui […]

Darbo rinkos tendencijos
Testai atrankose: Ar Jūsų kandidatas (-ė) street smart ar book smart?
03 spa 2023

Testai atrankose: Ar Jūsų kandidatas (-ė) street smart ar book smart?

Visai neseniai rinkai pristatėme atnaujintą protinių gabumų skalę VVS/7, kuri patikimai įvertina kandidatų kognityvinius gebėjimus ir padeda suprasti, kaip palyginus su kitais yra išvystyti testą atliekančio asmens kalbos įgūdžiai, kaip jis/ji moka dirbti su skaičiais, kaip naudoja vaizduotę ir mąstymo įgūdžius. VVS/7 suteikia unikalią galimybę įvertinti kandidato arba darbuotojo įgimtą ir gyvenimo eigoje išvystytą intelektą […]

Darbo rinkos tendencijos
Klauskite mūsų